Etablerte politikere og medier forsøker nå å snevre inn det norske ytringsrommet ved å stemple uavhengige meningsbærere som en trussel. Søndag 21. juni publiserte E24 en kronikk av Høyre-politiker Peter Frølich som retter et direkte angrep mot alternative medier. Retorikken er et tydelig forsøk fra det politiske establishmentet på å monopolisere sannheten og marginalisere dissens.
Hvorfor angriper det politiske establishmentet alternative medier?
Dette er ikke et isolert fenomen, men et mønster der makteliten stempler avvikende meninger som illegitime. Når en profilert stortingsrepresentant og et ledende næringslivsorgan bruker sin plattform til å marginalisere uavhengige stemmer, demonstrerer de en grunnleggende mistillit til individets evne til selv å vurdere informasjon. Makten beskytter sine egne. I stedet for å møte argumenter med logikk, tyr elitene til politisert semantikk og merkelapper. Dette er nøyaktig den samme disiplineringsmekanismen vi tidligere har observert, enten det gjelder når akademia straffer avvikende analyser, eller når varslere knebles i rettssystemet.
Hvordan fungerer E24 som portvokter for makteliten?
E24 fungerer i denne sammenhengen som en villig portvokter for det etablerte. Det er et paradoks at en avis som skal forsvare et fritt marked, aktivt bidrar til et meningsmonopol. Fri konkurranse gjelder åpenbart ikke på idémarkedet. Målet med Frølichs utspill er å statuere et eksempel; de advarer i praksis befolkningen mot å lytte til plattformer som ikke ukritisk videreformidler den vedtatte konsensusen.
Et fritt samfunn krever den friksjonen som oppstår når maktens narrativer utfordres. Forsøket på å definere hva som utgjør «akseptable» ytringer, er et direkte inngrep i den individuelle autonomien. Utviklingen viser at vi må forbli på vakt. Sannheten trenger ingen statlig eller redaksjonell beskytter. Det er på tide å avvise elitenes forsøk på å detaljstyre samfunnsdebatten ovenfra og ned.